„Gyöngyökkel gyökereztél"

Gyöngy Enikő zománc- és ötvösművész kiállítása

image

Gyöngy Enikő 1963-ban született Debrecenben. 1983 óta foglalkozik tűzzománccal. Érdeklődése kezdettől az ősi aranyműves zománctechnikákra, ezen belül is kiemelten a rekeszzománc művelésére irányul. Mesterei: Cs. Uhrin Tibor, Makoldi Sándor, Kátai Mihály festőművészek, Pap Gábor művészettörténész és Molnár V. József magyarságkutató. Fő tevékenységi területei a rekeszzománc képek és rekeszzománc ékszerek készítése. 1987-től 1998-ig tagja a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületnek, megalakulása óta tagja a Tűzzománcművészek Magyar Társaságának, majd 1998-tól a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete iparművészeti tagozatának. 1993-ban kezdte el tanítani a zománcművességet a Debreceni Művészeti és Kézműipari Szakiskolában (ma: Kós Károly Művészeti Szakképző Iskola). 1997-ben létrehozta a zománcművészet egykori rangjának helyreállítását célzó alkotóközösséget, a Gyöngy-Ház Zománcműhelyt, melynek munkájában tanítványai és gyermekei is részt vesznek. Gyöngy Enikő szakmai zsinórmértéke az alkotásban a Szent Korona. Nem pusztán úgy, mint zománcművészeti remekmű vagy áhitattal szemlélt történelmi relikvia, hanem számára a teljesség kifejezője. Gyöngy Enikő így vall a zománcművészethez fűződő kapcsolatáról: „Mindig is érdekelt, honnan erednek a gyöngyök. Akár személyes értelemben, akár mint a tenger kincsei…A választ a népi imádságainkban találtam meg, hiszen közös a gyökérzetünk. Amikor rátaláltam a zománcra, és alkotni kezdtem, hamar rájöttem, hogy nem én „találom ki” a képek tartalmát. Megszólított egy gondolat, és makacsul visszatért, nem hagyott nyugodni. A Máriaság, a Szűzanya, mint téma, kezdettől ilyen volt: számtalan módon „jelentette magát”, amikor az ékszerrel foglalkoztam/foglalkozom, a „könnyei” képében, mint gyöngyök, vagy egész gyöngysorok. A kiállítás címéül választott sor egy gyönyörű archaikus népi imádságból való. Amikor elolvastam Tánczos Vilmos könyvében, mélységesen megérintett, s ekkor értettem meg, hogy honnan a közös gyökérzet: ilyen személyes, ilyen közvetlen számomra az alkotás, mint amilyenek ezek a belülről fakadó vallomások, olyan közvetlenek, mint amilyen áttétel nélküliek a Teremtőhöz, a Fiához, vagy éppen az Édesanyjához szóló ősi fohászok. Minden zománc egy-egy személyes ima, amin keresztül nem csak én üzenek…”

Title(s), language
relation http://www.gyongyeniko.com/rolam_mondtak.html
relation http://www.dehir.hu/kultura/zomancokba-orokitett-gyongyok-a-jozsai-kozossegi-hazban/2013/01/14/
language hungarian
Subject, content, audience
subject Gyöngy Enikő zománc- és ötvösművész kiállítása
usertag Gyöngy Enikő, Gyöngyökkel gyökereztél, zománcművész, ötvösművész, kiállítás, tűzzománc, DMK, Debreceni Művelődési Központ, Józsai Közösségi Ház
audience general
Creators, contributors
creator Debreceni Művelődési Központ, Józsai Közösségi Ház
publisher Debreceni Művelődési Központ
contributor Somogyi Béla alpolgármester, Láposi Terka, Bárdosi Ildikó népdalénekes
Time and places
place of publishing Debrecen - Józsa/Józsai Közösségi Ház
spatial reference Debrecen - Józsa
date 2013-01-18
created 2013-01-18
issued 2014-02-11
temporal reference 2013.01.18 - 2013.03.12.
Attributes
medium other data storage device (e.g. USB flash drive)
colour image polychrome
format jpeg
Legal information
rightsholder Debreceni Művelődési Központ, Józsai Közösségi Ház
access rights research permit needed
Source and data identifiers
source Debreceni Művelődési Központ belső archívum