Ikebana

text

Amikor elhatároztuk férjemmel, hogy Magyarországra jövünk tanulni és dolgozni, először a magyar történelem legjelentősebb fejezeteit kezdtük tanulmányozni, mert ebből ismerhettük meg legjobban e nép nemzeti szokásait, tulajdonságait, érzés- és gondolatvilágát. Örömmel fedeztem fel, hogy Magyarországon is, akárcsak Japánban, ősidők óta sajátos jelentése van a virágoknak, fáknak, cserjéknek. Olvastam, hogy a szerelem színe égőpiros, tehát egy szál szegfű vagy rózsa többet árul el színével annak, aki kapja, mint egy levélbeli vallomás; hogy a legények házasodási hajlamát a kalapjuk mellé tűzött rozmaring jelentette, a fehér liliom a tisztaság, szűziesség jelképe, és felsorolhatnék még sok példát. Ezeknek mind megtalálhatók a japán megfelelői is. A magyar népdalok (amelyekkel zenetudó férjem ismertetett meg) a virágnyelv egész kötetét hordozzák. Éppen ezért biztosan megértésre találnak gondolataim az ikebana művészetről. Az ikebana számomra hivatás. Egy-egy ikebanába foglalt virág friss jelentése ismét ráébreszti a mai embert arra, hogy együtt él a földön ember, állat, növény, és az együttélésnek mindig megvolt, ma is megvan az új tartalma. Nálunk Japánban ez nem mai felismerés, hanem hagyomány. Napjaink ugyanolyan foglaltak, kötöttek, mint bárhol a világon, de mégis áldozunk perceinkből és elhelyezzük a virágot, a növényt, az ágat a vázába, s csöndesen eltűnődünk megtalált jelentésén. A természettudományok és a civilizáció rohamos fejlődése következtében a huszadik század embere hajlamos arra, hogy szem elől tévessze a természet és ember szoros kapcsolatát. Az ikebana – művészet lényege pedig éppen az, hogy ezt a kapcsolatot naponta újjáélessze. Az ikebana az ember és a természet együttélésének jelképe. Az ember egyéniségén és képzeletén átszűrt kompozíció a saját önálló életét éli újra, vagyis az ember és a természet összhangjának tükre. Az ikebana-művészetben tehát mind az alkotó, mind pedig a néző részese lehet egy önálló világ hatásainak. Ivaki Tosiko

Title(s), language
is part of Bors-Honty művészeti könyvtár
language hungarian
Subject, content, audience
subject Ikebana
subject Ivaki Tosiko
subject könyv
Table of contents
1. Bevezetőül
2. A virágkultúra egyetemessége
3. A virágnak is vannak gesztusai
4. Térbeli és fogalmi absztrakció
5. Az "ikebana" szó jelentése
6. A japán ember vallomása a szépről és a művésziről
7. A kertépítő-művészet sajátos természetszemléletet tükröz
8. A zen-filozófia a japán természetszemléletben
9. A japán művészetfelfogás jellegzetes példája az ősi szumi-e-festészet
10. A japán otthonok teaszertartása
11. Az ikebana-művészet filozófiai és esztétikai alapelvei megegyeznek a hagyományos japán művészetekével
12. A japán nép történelme egybeforrt az ikebana történetével
13. A művelődés hajnala Japánban és a buddhizmus megjelenése
14. Az első ikebana a templomszenteléskor, a császárság alapításának idején
15. A szamuráj-korszak a katonai szervezet kibontakozásának ideje, mégis kedvez az ikebanának
16. A középkorban válik az isteneknek és a halottaknak való virágfelajánlás szertartássá
17. A középkori kultúra kivirágzása óta jelentette az ikebana azt, amit ma is jelent
18. Az első művészi ikebana, a tatebana születése
19. A díszítő hatású rikka-ikebana létrejötte
20. A rikka-ikebana kiteljesedése
21. A változást, kiutat jelentő nageire
22. A rikka hagyomány és a nageire stílus ötvözete: szeika ikebana
23. A XX. század ikebanája
24. A moribana lett az európai stílusú japán otthonok dísze
25. A bundzsin-ike nem válhatott közkincsé
26. Az úgynevezett "modern" ikebana
27. Így készül az ikebana
28. Mindig kövessük a "természet rendjét"
29. Először tisztázzuk az alapelvet
30. A kiválasztott növény meghatározza a váza formáját és színét
31. Minden ikebanának van egy láthatatlan középpontja
32. Az arány és az egyensúly nem csupán formai követelmény
33. A három főág alkotta tér szerepe
34. Kövessük nyomon az alkotás technikai folyamatát
35. Amit a bemutatott ikebanáim a XX. század emberének mondhatnak
36. Vallomásom a "modern" ikebanáról
open table of contents
Creators, contributors
creator Ivaki Tosiko
publisher Natura
Time and places
place of publishing Budapest
spatial reference Budapest
location of physical object Kaposvár
date 1978-01-01
temporal reference 1978
Attributes
medium paper
extent 160 p
format jpeg
Legal information
rightsholder Együd Árpád Kulturális Központ
access rights research permit needed
Source and data identifiers
source http://egyud.kaposvar.hu/
registration number BHMK.0178