A képzőművészet iskolája 2
Amikor e könyv jelen kiadásának szüksége felmerült, az vezetett minket, hogy nyilván sürgős igényt elégítünk ki, hisz az első kiadás sikere többszörösen felülmúlta a hozzáfűzött reményeket, egykettőre elfogyott, s már évek óta lehetetlen volt belőle egy-egy példányt felkutatni és megszerezni. Amikor Szőnyi István, nagyra becsült kollégám, jelen kiadás "szerkesztését" nagy elfoglaltságára való hivatkozással reám hárította, első pillanatra nem reméltem, hogy a feladattal egykönnyen meg tudok birkózni. Egykettőre kiderült azonban, hogy szerkesztő elődöm olyan kiváló, s főként időálló munkát végzett annak idején, hogy az ő szerkesztői konstrukciója új világunkban is változatlanul, maradandó értékkel állja helyét. A régi munkatársak készsége, az újak lelkesedése is sok terhet levett a szerkesztő válláról - így, ha nem is állíthatom, hogy a szerkesztői teendők maguktól gördültek, tapasztalhattam, hogy az új kiadással kapcsolatos tennivalók nem vontak el túlságosan állványomtól. Ami könyvünk jelen, második kiadását közelebbről illeti, annak újdonságát nem valami teljes átszerkesztés, elvi átformálás tényében kell keresni. Inkább valami, az autóéhoz hasonló ún. generáljavítás történt. Néhány "alkatrészt" kellett cserélni, átcsiszolni, s egy-két "újítást" beiktatni; a "márka", a konstrukció lényegében a régi maradt, melynél jobbat azóta sem "találtak ki". Barcsay Jenő munkatársi segítsége új cikkel gyarapította kötetünket, ami által, merjük állítani, e nemben példátlanul álló teljességre tettünk szert. Most már bízvást remélhetjük, hogy könyvünk az ábrázolóművészet csaknem minden területén leszúrt néhány olyan jelzőtáblát, mely az e vidékre tévedt vándort kellően eligazítja. Kétségtelen, hogy e könyvnek nem célja, hogy "magánúton" neveljen művészeket. A művészet valóban nem tananyag. Az a kettős cél azonban, hogy egyfelől a laikust közvetlenebb ösvényeken segítse a képzőművészeti alkotások megértéséhez, szeretetéhez és élvezéséhez azáltal, hogy a művészetek "boszorkánykonyhájának titkaiból" néhány receptet elárul, másfelől pedig, hogy a "profik" is találhatnak néhány technológiai csemegét, bátran lehetne állítani: e könyv művészeti kérdésekben általános érdeket szolgál. Nem mulszthatjuk el annak hangsúlyozását, különösen művészekhez szólva, hogy nem közömbös dolog a képzőművészekre az anyagokkal és felhasználásuk mikéntjével való közelebbi kapcsolat. Persze a tudás nem pótolja a tehetséget, ez kétségtelen. Ám tagadhatatlan: a műtörténet is számos példáját adja, hogy egy-egy új technikai fogás milyen nagy mestereket formált, segített a kibontakozásban, s ennek folytán hány műremekkel gazdagodott az emberiség. Vagy fordítva: hány tehetség vesztegelt sokszor évekig egy-egy technikai probléma útkereszteződésében, nem is szólva arról, hány műremek enyészett el idő előtt egy-egy matéria hibás használata folytán; micsoda jóvátehetetlen műtörténelmi károkat okoztak "műhibák". Elég két közhelyet említeni: Leonardo "Cená"-ja és a mi Munkácsynk bitumen-katasztrófája. A művészethez - lehet mondani - két, úgyszólván egyenrangú faktornak szerencsés kézfogása kell: a szelleminek és gyakorlatinak, a gondolatinak és műveletinek, az anyagtalannak és anyaginak, végső soron az absztraktnak és konkrétnak. Eldönteni, hogy melyik az elsődleges - ez polémia. A tojás és a tyúk problémájához jutnánk, amely probléma kívül esik könyvünk érdekterületén. (1957) Molnár C. Pál ELŐSZÓ Korunk nagy változást híven mutatják a munka átalakulásáról szóló adatok és statisztikák. Idestova teljesen eltörpül az emberi izommunka az egyéb energiaforrásokat használó munkavégzés mellett, gépekkel és újabb gépekkel folyik a termelés a sebes ütemben szaporodó emberiség még gyorsabban növekvő szükségletei számára. A technikának, technológiának ez az átalakulása kihat a művészetre is. Az egyéni alkotás területein növekszik az elgondolás szerepe; a megvalósítás viszont mind gyakrabban igényel kollektív tevékenységet, s feltételezi többféle szakember összefogását. Új műhelyek, felszerelések, anyagok, megoldások rendezője vagy forgatókönyvírója válik sok képzőművészből is, kiknek alakító tehetségéből mind kevesebb jut a régi értelemben vett, kétkezi munkával végzett önálló művességnek. A valóságban elénk álló tények tendenciája tudomásul kell vennünk. A korral való összhang mégsem teszi semmissé a művészetnek azt az eredendő hivatását, hogy megváltoztassa az embert, megújítsa önismeretét, fölnyissa szemét a rá leselkedő örvényekre, és vigasztalja, reményt öntsön belé küzdelmei idején. A művészet és a mindennapi élet között nincsen sorompóval megjelölhető határ. Az emberi igények sokszor olyan összetett feladatokat adnak, melyek eredményeit nem lehet születésükkel egyidejűleg változatlan kategóriákba sorolni. Olykor merőben külső tényezők szólnak bele a határok jelölésébe. A kisplasztika legnagyobb méretét például az a tény döntötte el a biennálék előkészítésekor, hogy repülőgépre egy köbméternél nagyobb csomagot nem vettek fel. A korszakunkban rengeteget gazdagodott grafikai technikák is gyakorta okoztak fejtörést a nemzetközi zsüriknek: mit hová soroljanak? Egyáltalán a sokszorosított grafika hol végződik, mikor az ofszetlitónak, reprodukciós másolásnak is vannak határesetei? Ez a kötet bizonyára adós marad sok olyan tudnivalóval, amelyet a művészet gyakorlata már felhasznál. A tőlünk tábolabb eső mexikói falfestészet például kötetekre menő tapasztalatot szerzett új anyagokról és eljárásolról az utóbbi fél évszázadban. A kaktusz-sav kötőanyag, a cement és homok keverék alapozás, a szórópisztollyal való festés, az aktív - homorú, domború, sima, érdes és vegyes - felületeknek külső falakon történő felhasználása, a piroxilin, vinelit festékek és az elektroanalízissel előállított, alumíniumból készült festékek tartoztak számos újítása közé, és mindezektől két-három évtized már próbával is szolgál. A műanyagok elsősorban nem azért érdeklik a képzőművészt, mert a hagyományosakat megunta, hanem a bennük rejlő esetleges lehetőségek miatt, gyorsabb alakíthatóságuk, nagyobb tartósságuk, olcsóbb előállításuk s hasonló tulajdonságaik miatt. Természetesen sokszor az anyag is beleszól a mondandóba, van amikor bizonyos anyagot túlságosan lírainak találnánk pusztán azért, mert régtől lírai fogalmazást hordozott, s helyette valami mást kívánunk, például a nemes vörösréz helyett hidegen villogó krómnikkelt. Az olvasó tekintse kezdeményezésnek e második kötetet erényeivel és hibáival együtt. Reméljük, hogy a hiányokat itt még ellensúlyozza a vállalkozás, melyet a jövőben tovább lehet már csiszolni és fejleszteni. Solymár István
Title(s), language | |
---|---|
is part of | Bors-Honty művészeti könyvtár |
language | hungarian |
Subject, content, audience | |
subject | A képzőművészet iskolája 2 |
subject | Z. Gács György |
subject | Kocsis Imre |
subject | Vilt Tibor |
subject | Kákay Szabó György |
subject | Illés János |
subject | Gulyás Dénes |
subject | Barcsay Jenő |
subject | könyv |
Table of contents | 1. A RAJZ ÉS A FESTÉSZET ÚJ ESZKÖZEI (Z. Gács György) open table of contents2. Acryl 3. Az építészethez kapcsolódó technikák 4. Sgraffito 5. A színes ablak 6. Gipszmárvány-intarzia 7. Zománctechnikák 8. Faintarzia 9. A beton 10. ÚJ ELJÁRÁSOK A GRAFIKÁBAN (Kocsis Imre) 11. A szitanyomás 12. Szitaszövetek 13. A szitaszövet tisztítása és előkészítése 14. Kézi sablonkészítő eljárások 15. Kifedéses eljárás 16. Kivágó sablonok 17. Fotokémiai eljárások 18. Átvilágítható rajzok és diapozitívok készítése 19. Közvetlen eljárás 20. Fotoemulziók eltávolítása és a szita újrafelhasználása 21. A nyomtatás eszközei 22. A nyomtatás anyagai 23. A nyomtatás 24. A szitanyomatokról általában 25. A fotolitográfia-ofszetnyomás 26. Fotolitográfia 27. Ofszetlitó 28. A dombornyomás 29. Nyomtatás 30. A heliogravür 31. Heliogravür mélynyomólemezek készítése 32. Kevert technikák 33. Papírméretek 34. Irodalom ÚJ ÉS HAGYOMÁNYOS SZOBRÁSZATI ESZKÖZÖK 35. (Vilt Tibor) 36. Műanyagok 37. A műanyagokról általában 38. Kereskedelmi forgalomban levő műanyagok 39. Egyedi gyártásra alkalmas műanyagok és feldolgozástechnológiai eljárások 40. A fa 41. Tűlevelűek 42. Lomblevelűek 43. Trópusi fajták 44. Fűrészipari termékek 45. A kő 46. I. Hazai mészkövek 47. II. Hazai színes mészkövek - márványok 48. III. Import márványok és mészkövek 49. IV. Gránitok 50. A fémek 51. Vas 52. Színes fémek 53. Kinetikus plasztikák 54. Gipszplasztikák 55. A KÉPRESTAURÁLÁS (Kákay Szabó György) 56. A képrestaurálás alapismeretei 57. Mi a restaurálás, illetve konzerválálás? 58. A restaurátor első feladata 59. A táblaképek vasalása 60. Vászonra festett képek vasalása 61. Vászonra festett képek foltozása 62. Ragasztószerek 63. A képek tisztításáról általában 64. Tisztítás vegyi úton 65. Olajfestmények tisztítása mechanikus úton 66. A tömítés 67. A régi lakkok felfrissítése 68. Kiegészítés (retusálás) 69. A lakkozás 70. A festmények csomagolása 71. A képröntgen 72. A RESTAURÁLÁS ÚJ MÓDSZEREI (Illés János) 73. A festmény tartóssága és a technológia 74. A festmények vizsgálata 75. A restaurálás 76. A vászon alapú képek restaurálása 77. A fa alapú tárgyak restaurálása 78. A falfestmények restaurálása 79. A falkép-restaurálás folyamata 80. Irodalom 81. A TÉRÁBRÁZOLÁS (Gulyás Dénes) 82. A térábrázolás története 83. A perspektíva 84. A FÉNY ÉS A SZÍN (Gulyás Dénes) 85. A színrendszerek 86. A színharmónia 87. A színek szimbolikája 88. A színek térbeli hatása 89. MŰVÉSZETI ANATÓMIA (Barcsay Jenő) 90. Bevezetés 91. A test arányai 92. Az emberi test csont- és izomrendszere 93. Az ízületekről 94. Az arcél-szög 95. A férfi- és női test aránykülönbségei 96. A női mell 97. A súlypontról 98. Az állás 99. Az ülés 100. A kontraposztó 101. A mozgás |
Creators, contributors | |
creator |
Z. Gács György Kocsis Imre Vilt Tibor Kákay Szabó György Illés János Gulyás Dénes Barcsay Jenő |
publisher | Képzőművészeti Alap |
Time and places | |
place of publishing | Budapest |
spatial reference | Budapest |
location of physical object | Kaposvár |
date | 1977-01-01 |
temporal reference | 1977 |
Attributes | |
medium | paper |
extent | 246 p |
format | jpeg |
Legal information | |
rightsholder | Együd Árpád Kulturális Központ |
access rights | research permit needed |
Source and data identifiers | |
source | http://egyud.kaposvar.hu/ |
registration number | BHMK.0234 |