Irodalomról és művészetről
Mi németek sokra tartjuk a komolyságunkat, felfogásunk szerint a komolyság ellentéte a könnyedség, és a könnyedség elítélendő. Más népeknek más a felfogása. Vannak népek, amelyek velünk egyetértőn úgy hiszik, hogy a dolgok igényelhetik a komolyságot, sőt szükségesnek tartják, hogy olyan dolgokat vegyenek komolyan, amelyek nekünk komikusak (nekünk ugyanis vaskos elképzelésünk van a komikumról, nálunk a humort a bohócok képviselik), és szeretném hinni, hogy ezt humorérzékük erejével teszik. A mi irodalmunk meglepően álláspont nélküli. Ha az ember Kiplinget olvassa és Hamsunt, akkor az anyag alapvetően különböző s hasonlóképpen a nézőpont is, de az anyag mögött jól látható ponton áll az ember, és az ember a legfontosabb. Helyesen vagy helytelenül, vagyis ízlésünknek megfelelően vagy ízlésünknek nem megfelelően kimondja a véleményét - ember az, aki megengedi, hogy föléje hajolva, írás közben megfigyeljük. Úgy tűnik fel, hogy ez az ember nem veszi magát olyan komolyan, mint a dolgokat.
Title(s), language | |
---|---|
is part of | Bors-Honty művészeti könyvtár |
language | hungarian |
Subject, content, audience | |
subject | Irodalomról és művészetről |
subject | Bertolt Brecht |
subject | könyv |
Table of contents | 1. Jegyzetfüzetekből (1920-1929)
1920
2. A német irodalomról
3. A stílusról
4. Az írásról
5. A dadaizmusról
6. Cím nélküli jegyzetek
7. Kiáltvány a fiatal festőkhöz!
1921
8. Cím nélküli jegyzetek
1926 KÖRÜL
9. Messiás-hit az irodalomban
10. Kraus
11. Shaw
12. Irodalom elleni terror
A HÚSZAS ÉVEK VÉGE
13. Kis jegyzet
14. Az arisztotelészi regényről
15. Beszéd az íróhoz
Régi és új művészetről (1920-1933)
16. Thomas Mann a tőzsdecsarnokban
17. Glosszák Stevensonhoz
18. Bernard Shaw "[amerikai] Bibliája"
19. Térjünk vissza a bűnügyi regényekhez!
20. Glosszák a bűnügyi regényekről
21. Mit vár Ön a PEN Klub berlini összejövetelétől?
22. Milyen stilisztikai frázist gyűlöl legjobban?
23. Mit tart giccsnek?
24. Irodalmunk hazug volta
25. Néhány öregember nézete
26. Szavak az öregséghez
27. Ki kire gondol? Vagy "Valencia" contra "Halál és megdicsőülés
28. Amikor az apa a fiával és az Uhuval
29. Produkció indíték által
30. A burzsoázia és irodalma
31. Karl Krausnak az újságokról
32. Az igazság tilalma
33. Kis tanács dokumentumok készítéséhez
34. A legjobb könyvek 1926-ban
35. Arnold Zweig: "Grischa őrmester"
36. Lírikusok versenye 1927
37. A líra mint kifejezés
38. Rilke
39. Stefan Georgéról
40. Illendő szavak Franz Kafkáról
41. Benn
42. Döblin
43. Az irodalmi kritikáról
44. Felelet az Önök körkérdésére az év legjobb könyveiről (1928)
45. Samuel Butler "Jenseits der Berge" című könyve
46. "Minden test útja"
47. Konfuciusz
48. A művészet szükségességéről korunkban
49. Plágiumokról
50. K. L. Ammer Villon-átköltésének új kiadásáról
51. A vének viselkedése
52. Jegyzetek az írói technikáról
53. A modern regényíró számára léteznek-e még jellemek?
54. A nyugati kultúra bomlása
55. Tervezet egy folyóirathoz "Kritische Blätter" címmel
56. A zeneelméletből
57. A burzsoá művészet új szalmaszála: a fasizmus
58. Az író
Rádióelmélet (1927-1932)
59. A rádió - özönvíz előtti találmány?
60. Javaslatok a rádió intendánsa számára
61. A hasznosításról
62. Elmélkedések az "Óceánrepülés"-ről
63. A rádió mint kommunikációs eszköz
A "Koldusopera"-per (1931)
64. A "Koldusopera"-per
94 I. A jogeset
102 II. A spekulációtól a kísérletig
106 III. Az elképzelések kritikája
141 IV. Összefoglalás
145 V. A szociológiai kísérletek megszervezése
Művészet és politika (1934-1938)
151 Az utolsó szó
151 Nincs helye a haladó zenének
153 Megvásárolhatóság
153 Az igazság megírásának öt nehézsége
167 Egy könyv megítélése
167 Beszéd az I. Nemzetközi Írókongresszuson a kultúra védelmében
172 Minden barbárság forrása
172 Beszéd a II. Nemzetközi Írókongresszuson a kultúra védelmében
175 Az antifasiszta írók fő feladata
175 Művészet vagy politika
176 Az értelmiségi bestiák veszélyessége
177 Minden művészek legnagyobbika
179 A művészethez fűződő érdek
183 A művészet területe
Megjegyzések a képzőművészethez (1935-1939)
187 A beleérzés kritikája
188 A tárgy nélküli festészetről
190 A kék lovak
191 A munkás, aki festő
191 A fényképezésről
192 A "modell" szobrászati szerepéről
193 A kínaiak festészetéről
194 A művészet szemlélete és a szemlélet művészete
198 Elidegenítési hatás az idősebbik Breughel elbeszélő képein
A realizmusról (1937-1941)
205 Irányelvek a "Wort" című folyóirat irodalmi levelei számára
205 Önkritika
Formalizmus és realizmus
207 Vita az expresszionizmusról
209 Gyakorlati megjegyzések az expresszionizmusról folyó vitához
212 Lukács György esszéi
214 A realizmus elméletének formalista jellegéről
220 Megjegyzések egy tanulmányról
224 Széljegyzetek a realizmus formalista elméletéhez
225 Megjegyzések a formalizmusról
229 Oda: a kísérletezés szelleme
230 A realizmusról
230 A realizmus-vita eredményei az irodalomban
231 Népiség és realizmus
238 A népiség és realizmus [kérdéséhez]
240 Népi irodalom
240 Hanns Eisler
242 Egy kis helyreigazítás
A realista írásmódról
244 Megjegyzés tanulmányomhoz
244 A realista írásmód szélessége és sokfélesége
255 Jegyzetek a realista írásmódról
273 Tézisek a proletárirodalom számára
273 Tézisek a "Harcos realizmus" jelszó szervezetéről
275 Átmenet a polgári realizmusról a szocialista realizmusra
276 A szocialista realizmusról
278 A realizmusról
279 A "szocialista realizmus" jelszóról
Észrevételek az irodalmi munkáról (1935-1941)
283 Líra és logika
284 A líra és az építészet kapcsolatáról
286 A líra logikája
288 A lírikusnak nem kell félnie az értlemtől
288 A versek boncolgatásáról
289 A kritikai magatartás
289 A dialektika
291 A szabálytalan ritmusú rímtelen líráról
298 Toldalék "A szabálytalan ritmusú rímtelen líráról" című tanulmányhoz
298 A versek fordíthatósága
299 A mozgalmi dalok fordításának kérdéséről
300 Zenei szövegek
301 A líráról és az államról
301 Baudelaire verseinek szépsége
304 Jegyzetek az irodalmi munkáról
309 A realista írásról
309 Megfigyelés
310 A szabályos jambus a drámában
Észrevételek költeményekről
312 Előzetes megjegyzések költeményekről egy szavalóműsor számára
313 Az irodalmi szonettekhez
313 Az "Aki nem akart mosakodni" című gyermekdalról
314 Szonett Goethe "Az isten és a bajadér" című verséről
315 Utazások a jelenben
Irodalmi tanulmányok (1934-1946)
319 Az aszfaltirodalomról
320 Karl Krausról
321 Jegyzetek Gottfried Bennről
323 Az utópia ereje és gyengesége
326 A szovjet írók függése az államtól
328 Véleményszabadság
329 Gorkij hatása az irodalomra
330 A "Csendes Don"-ról
330 A szovjet írók programjáról
333 A modern csehszlovák irodalomról
333 A legújabb amerikai irodalom "realizmusa"
335 A bűnügyi regény népszerűségéről
340 A bűnügyi regényekről
341 Furcsaságok
345 Kulturális örökség
345 A kisebb tehetségek életműve
346 Jegyzetek Heinrich Mann "Bátorság"-áról
355 Író a száműzetésben
355 Az emigrációban élő német Hitler-ellenesek egysége
356 Heinrich Mann
A művészetek a forradalomban (1948-1956)
361 A művészetek a forradalomban
362 Üdvözlet, Teo Otto!
363 Feuchtwanger köszöntése
364 Megjegyzések Orff "Antigoné"-járól
365 Mi tizenkilencen
367 Változó és állandó
368 Arnold Zweig 65. születésnapjára
369 Nyílt levél a német művészekhez és írókhoz
370 Fellebbezés az értelemhez
371 Javaslat a rádióban folytatandó német párbeszédre
372 Barátok és ellenségek
373 A szovjet írók kongresszusa
373 Ahol tanultam
377 Német versmondó órák
377 A Klopstock-versek előadása
378 Hogyan kell verset olvasni
380 Jegyzetek a Barlach-kiállításról
384 Jegyzetek az új építészetről
384 Mit kell figyelembe venni építőművészeinknek
386 A munkások és a képzőművészet
387 Beszélgetés a festészetről
389 Mi a formalizmus?
391 A formalizmusról és az új formákról
392 Feljegyzések a formalizmusról folytatott vitáról
393 A kispolgári elhajlásokról a művészetben
394 Objektivizmus
394 Kozmopolitizmus
395 A tipikus
395 "Természeti erők"
396 Alternatívák a művészet számára
396 Nemcsak a valóság tükre
397 Tézisek a Faustus-vitához
400 Művészet és erkölcs
401 Politikai öntudat és műélvezet
402 Kulturális politika és a Művészetek Akadémiája
405 A művészeti intézmények újjáalakítása
405 Mit kell tennünk?
406 A termékeny befolyásolás érdekében
407 Paul Rilla halálára
407 Régi műalkotások hatása
408 Egy világirodalmi alkotás
408 Irodalom és élet
408 A műélvezetről
409 A realizmus mint harci módszer
Függelék
413 Egy népkönyv
416 "Krieg" [Háború]
418 Rabindranath Tagore: "A kertész"
Jegyzetek
443 A német kiadás szerkesztőjének megjegyzései
447 A kötetben szereplő Brecht-művek jegyzéke
449 Névmutató
455 Címszó-jegyzék
461 Tartalomjegyzék open table of contents |
Creators, contributors | |
creator | Bertolt Brecht |
publisher | Kossuth |
Time and places | |
place of publishing | Budapest |
spatial reference | Budapest |
location of physical object | Kaposvár |
date | 1970-01-01 |
temporal reference | 1970 |
Attributes | |
medium | paper |
extent | 470 oldal |
format | jpeg |
Legal information | |
rightsholder | Együd Árpád Kulturális Központ |
access rights | research permit needed |
Source and data identifiers | |
source | http://egyud.kaposvar.hu/ |
registration number | BHMK.0260 |