A filmhang esztétikája

Filmművészeti Könyvtár 28.

text

A filmhang esztétikája; e mű alapján a szerző (Lohr Ferenc) 1964 március 26-i kelettel 2857/1964. szám alatt az irodalomtudományok /filmtudományok/ kandidátusa fokozatot nyert.

Title(s), language
is part of Filmművészeti Könyvtár
language hungarian
Subject, content, audience
subject filmesztétika
subject filmművészet
subject filmhang
subject szinkron
Table of contents
Előszó /Újfalussy József/
- A szerző előszava
- Bevezetés

Első rész
I. A vizualizmus:
- A film túlfejlesztette vizuális szemléletét

II. A képsor-esztétika - A megújítandó szemlélet-:
- A kép alkot - a hang regisztrál
- A hangi kultúra alacsony foka és ennek jelei
- A hangzástörténeti fejlődés műszaki - nem művészi

Második rész
- Új esztétikai filmszemlélet:
- Esztétikai vázlat

I. Az élőhang fizikája és jelentőrendszere:
- Az objektív hangjelenség önmagában nem művészet
- Kiválasztott alapjelenségek a fizikai hangtanból
- Fizikai hangterek
- Elhangzás és meghallás

II. A hang viszonya az emberhez - Az élőhang élményanyaga és filmes felhasználása -:
- Jelenségből - kifejezés
- A hang és az ember
- Hangi kifejező-elemek és azok magatartásformái

- A beszéd kifejező ereje
- Egy beszélő
- A beszéd magatartás-formái
- Az indulathangok magatartás-formái
- Két- vagy több beszélő
- Tömeghang
- Állathangok magatartás-formái

- Az ének kifejező ereje

- A zene kifejező ereje:
- A zene hamis felhasználása a filmen
- A zene helyes felhasználása
- Zenés film
- A zene magatartása a filmen
- Új irányzatok a filmzenében
- A zörejek kifejező ereje
- Az elektronikus hangzások kifejezései

III. A hang lélektana a filmen:
- A filmhang mozdulatai
- A hangzások ember helyett szólalnak meg
- A hangzásfajták cserélődnek
- A hangzások fogalmat fejeznek ki
- A hangzások különválnak a képtől
- A hangzások és a látvány ellentétes oldalú szerepeltetése
- A hang emlékeztet
- A hang figyelmeztet
- A hang élményfokozása
- A hang, mint a szokatlanság eszköze
- A hangzások ritmust teremtenek
- Monológfajták kifejezései
- A hangok montázsa
- Több hallópont

Harmadik rész
- Új filmesztétika felépítése- A kép és hang egymásra hatása a filmen -:
- I. A hang tervszerű szerkezeti beillesztése a filmbe:
- A hangosfilm új esztétikai megfogalmazása

II. Hiányzó alkotói szerepkörök:
- Egy kéz - egy alkotó
- Dramaturg és hangdramaturg
- A rendező mint hangrendező
- A zeneszerző helye a filmen
- Hangmérnök és hangoperatőr
- Az összeállító /vágó/ helye a filmben

- III. Új forgatókönyv:
- A technikai forgatókönyv hibái
- A képsor és a hangfolyamat együttműködési fajtái és egymásra találása a forgatókönyvben
- A hangfolyamat a képen kívülről hat, a képpel párhuzamos
- A hang ellenpontos a képpel
- A hang ellentétesen, szembeállítva jellemez
- A képsor és a hangfolyamat szintézise és montázsa

Negyedik rész
- A hangoperatőr alkotó művészete, a filmhang esztétikai megvalósítása:
- A hangfolyamat szerkezeti felépítése, A hangzásfolyam szabályozása
- I. Áttételezés

II. Térbehelyezés, tércsere, hangmozgatás

III. Hangzáselemzés és hangszintézis

IV. Hangfolyam szabályozás - hangszintézis:
- A bontott hanganyagok mozgatása:
- A film hangforrásainak lokalizálása
- Dinamika-fegyelmezés a bontott hangokban
- Bontott hangok színezet-problémái
- Hangzásfajták kapcsolása - hangépítkezés:
- Vertikális hangkapcsolás
- Horizontális folyamatszabályozás
- Tartamszabályozás - téridő-játék

V. Értelmezés hangszabályozással

Ötödik rész
- A hangoperatőr technikai feladatköre:
- I. A "mikrofontól a hangszóróig" elv csődje
- II. A torzításfajták elkülönítése, A torzítás fogalmának helyesbítése
- III. Jelsor-átvitel és védekezés a jeltorzítások ellen

IV. Hangrögzítés monofon-rendszerrel:
- A szakszemélyzet feladata:
- Hangszemélyzet
- Egy műtermi monofon technikával történő hangfelvétel leírása
- Mágneses és fényhangkamera "Szinkron" fogalmak
- Hangtrükkök
- A hang fotokémiai kezelése és a hangtorzítás

V. A rögzített hang életre keltése a filmszínházban:
- A hang fizikai jel-láncolatának második része
- A filmszínház nézőterének befolyása a hangközvetítésre
- Hangvándorlás

Hatodik rész
A filmhang jövője:
- I. Kép és hangtechnikai eredmények:
- A szélesvásznas képsor előnye a normál méretűvel szemben
- Hanglokalizálás és mozgatás
- Fokozatok a kiviteli megoldásokban Perspecta - Sztereofónia - Ambiofónia
- Bevált térhang-eljárások

- II. A film műfaja a jövőben:
- A vizuális fejlődés és a térhang
- Filmkombinációs alkotások
- Összefoglalás
- Felhasznált irodalom
- The sound of the film
open table of contents
Creators, contributors
creator Dr. Taródi-Nagy Béla, lektor, Dr. Újfalussy József, lektor, Lohr Ferenc, szerző (1904-1994)
publisher Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
contributor Fóti Pál, felelős vezető, Dr. Sallay Gergely, szerkesztő
Time and places
place of publishing Budapest
spatial reference Magyarország, Budapest
location of physical object Budapest
created 1966-01-01
Attributes
medium paper
extent 355 p.
extent 20 cm
format PDF
Legal information
rightsholder Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
access rights rights reserved - paid access
Source and data identifiers
source Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
identifier ISSN 0428-3805