A film fogalma

A sajátság természetrajza

text

A film fogalma: A sajátság természetrajza (szerkesztette: Forgács Iván)

Title(s), language
language hungarian
Subject, content, audience
subject filmművészet
subject filmesztétika
subject filmszemiotika
subject strukturalizmus
Table of contents
Bevezetés

Ontológia + Fenomenológia = Filmológia:
- A valóság mása vagy más valóság:
- Tényleges és ábrázolt valóság
- Valós és valószerű
- A tárgy és képe hasonlósága
- Azonosság vagy különbözőség

Historio(szemio)gráfia:
- Cselekmény, elbeszélés, képmező:
- A színpad vonzásában
- A cselekmény a középpontba kerül
- A cselekmény halott (?), éljen a cselekmény!
- A már-nem irodalmi és még-nem filmi
- A látvány tartománya:
- Az érzékenységről
- A mélységélesség a hangosfilmben
- Mélységélesség és képminőség
- A szín világa
- A film „nyelvtana"
- Metaforák nyomában
- A filmi kifejezés
- A film „egységei"
- A királyi montázs:
- Az egységek elrendezése
- A nagy szintagmatika
- A tagolás jelölése a filmben
- Az élesvágás
- A trükk nemcsak trükk:
- Különleges filmi eljárások
- Technika és ideológia
- A mélységélességről még egyszer
- A hang tartománya:
- A hangosfilm születése 100 A hangzás kódjai
- A hangzás valószerűsége
- Zene a filmben
- Filmek zenére
- A beszéd funkciója a filmben
- A némafilm „beszédes" nyelve
- Az inzert
- Némafilm/hangosfilm
- Ki beszél itt?
- Én és Ő: A személyiség nyelvtani kategóriája
- Ricciotto Canudo: A film a hetedik művészet
- Luis Delluc: A film sajátossága a fotogénia
- Jean Epstein: A négy dimenziójú film
- Germaine Dulac: A film maradjon tiszta!
- André Bazin: A fenomenológia diadala
- Jean Mitry: Az esztétika és a pszichológia harmonikus házassága
- Noël Burch: A forma kultusza
- Strukturalizmus és szemiotika: a változást hozó hatvanas évek
- Traumatikus egységek a filmben
- A filmi jelölő és jelölt
- A filmkép harmadik jelentése
- A jelölőnél nagyobb egységek a filmben
- A fotogramról
- A harmadik jelentés
- Christian Metz: A film strukturalista szemiológiája
- Nyelv és film
- Új film - új szemiológia
- A generatív filmszemiotika

Szintagmatika:
- A ruházat mint filmbeli kód:
- A mátrixokra szétbontott korpusz leírása
- A korpuszban található osztályok, illetve fajták megoszlása
- A változók osztályozása mátrixok szerint
- A beállításokban található mátrixok és változók száma
- Az értékek megoszlása osztályok szerint
- Tipikus kapcsolatok
- Jegyzetek

Pszicho(szemio)analitika:
- A pszicho/szemio/analitika és a film
- A forgatókönyv tudatalattija:
- Csapások
- Tükör és kulcslyuk:
- A szem metaforája
- A film idealista elmélete
- Szubjektív beállítás
- Tekintetek
- A szemlélés szenvedélye
- A leselkedő további viszontagságai
- A fétis színre lép
- A technika fétise avagy a fétis technizálása
- A képmező fetisizálása
- Oh, elmélet

Episztemológia:
- A film és tudománya:
- A széptan már nem elég
- Visszatérő problémák
- Tudományt a film kutatásában!
- Egy példa, amely talán bizonyít
- Egy diszciplína hajszálerei
- A filmtörténetírás útvesztői:
- A filmtörténet is tudomány?
- Két feltevés, amely előbbre visz
- Ismeretelmélet és önvizsgálat
- A film(történet) tudománya
- „Cinéma" versus „film"
- Film és filmművészet:
- Művészet-e a film?
- Művészet-e a film egyedi megnyilvánulásában?
- Film és filmalkotás
- A sajátosság kérdése
open table of contents
Creators, contributors
creator Haiman Ágnes, borító és tipográfia, Forgács Iván, szerkesztő, Szilágy Gábor, szerző
publisher Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
Time and places
place of publishing Budapest
spatial reference Magyarország, Budapest
location of physical object Budapest
created 1995-01-01
Attributes
medium paper
extent 340 p.
extent 20 cm
format PDF
Legal information
rightsholder Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
access rights rights reserved - paid access
Source and data identifiers
source Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
identifier ISBN 963 7147 22 5