A gótika művészete III.

Itália gótikus művészete és kapcsolatai

text

Itália művészetében a gótikus stíluskorszak nagyjából a XIII-XIV. századra esett, s jellegét tekintve határozottan elkülönült a francia és a német igazodású művészeti fejlődéstől. Ennek egyik fő alap oka e három nagy stílusterület társadalmi fejlődésének különbözőségéből fakadt. Franciaországban a feudális királyság intézménye megteremtette az új stílus, a gótika társadalmi előfeltételeit. Németországban ez nem történt meg. Ott a feltörekvő polgári rend központi hatalom híján arra kényszerült, hogy nagy területeket behálózó városszövetségek révén biztosítsa társadalmi jogait a feudálisokkal szemben. Itália azonban - központi fekvésénél, sajátos földrajzi adottságainál és változatos táji alkatánál fogva - gazdasági és társadalmi szempontból még Németországnál is megosztottabb volt. A sokszálú, egymást keresztező társadalmi érdekek szövevénye sem egységes központi hatalom létrejöttének, sem átfogóbb városszövetségek kialakulásának nem kedvezett. Földje továbbra is viszonylag kis kiterjedésű feudális birtoktestek és városállamok állandóan változó méretű, jelentőségű, társadalmi arculatú halmazából állott, s ez a sokrétűség térben és időben híven tükröződött a művészetek területén is.

Title(s), language
is part of Művészettörténet
is part of Bors-Honty művészeti könyvtár
language hungarian
Subject, content, audience
subject A gótika művészete III.
subject Csemegi József
subject könyv
Table of contents
KÉPEK JEGYZÉKE
1. Pisa, a Campo Santo udvara (1278)
2. Firenze, Palazzo Vecchio (1298-1320)
3. Firenze, a székesegyház hosszának metszete
4. Firenze, a székesegyház alaprajza
5. Firenze, a székesegyház látképe
6. A milánói székesegyház (ép. 1386-tól)
7. Firenze, a Sta Croce hosszházának metszete
8. Firenze, a Sta Croce alaprajza
9. Firenze, a Sta Croce templom belső képe (ép. 1295-től)
10. Firenze, a Sta Maria Novella bazilika belső képe (ép. 1278-tól)
11. Velence, a doge-palota látképe (XIV. sz.), a San Marco bazilikával és a Campanilével
12. Velence, Cà d'Oro (1421-1440)
13. Palermo, a székesegyház déli előcsarnoka (1453)
14. Nicola Pisano: mellvédlap a pisai baptisterium szószékéről
15. Giovanni Pisano: mellvédlap a pistoiai S. Andrea templom szószékéről
16. Giovanni Pisano: a pistoiai S. Andrea templom szószéke (1301)
17. Arnolfo di Cambio: De Bray bíboros síremléke az orviteói S. Domenicóban (1282)
18. Pacio és Giovanni Bertini: Anjou (Bölcs) Róbert nápolyi király síremléke (Nápoly, Sta Chiara, 1343 után)
19. Andrea Pisano: Domborművek a firenzei székesegyház campaniléjéről (1334 után)
20. Andrea Pisano: A firenzei székesegyház keresztelőkápolnájának déli kapuja (1330-1336)
21. Orvieto, a székesegyház homlokzata (XIV. sz.)
22. Andrea Orcagna: a firenzei Orsanmichele főoltára (1349-1359)
23. Andrea Orcagna: a firenzei Orsanmichele főoltárának hátlapja
24. Can Grande della Scala lovasszobra veronai síremlékén
25. Verona, Can Grande della Scala síremléke (XIV. sz. első fele)
26. Giotto: Szent Ferenc a madaraknak prédikál (Assisi, S. Francesco, XIII. sz. vége)
27. Padova, a Capella dell'Arena belső képe Giotto freskóival (1305)
28. Giotto: Krisztus siratása (Padova, Capella dell'Arena)
29. Giotto: Szent Ferenc halála (Firenze, Sta Croce, Bardi-kápolna, 1317 után)
30. Duccio: Maestà (Siena, dóm-múzeum, 1308-1311)
31. Simone Martini és Lippo Memmi: Angyali üdvözlet (Firenze, Uffizi, 1333)
32. Ambrogio Lorenzetti: A jó kormányzat (freskórészlet a sienai városházából, 1335 után)
open table of contents
Creators, contributors
creator Csemegi József
publisher Gondolat
publisher Képzőművészeti Alap
Time and places
place of publishing Budapest
spatial reference Budapest
location of physical object Kaposvár
created 1961-01-01
temporal reference 1961
Attributes
medium paper
extent 49 p
format jpeg
Legal information
rightsholder Együd Árpád Kulturális Központ
access rights research permit needed
Source and data identifiers
source http://egyud.kaposvar.hu/
registration number BHMK.0456