Indóház (Szolnok)
1847. szeptember 1-jén adták át a Pest-Szolnok vasútvonalat. A vonalat eredetileg a város déi felére tervezték. Itt akarták átvezetni a Tiszán, így itt épült fel a város első vasútállomás, az Indóház. Szolnok határában 1845 őszén kezdték meg a vasútvonal által érintett területek kisajátítását. A vasútépítés magánházak mellett az újvársoi iskola épületét is érintette. Az iskola a Magyar Középponti Vasúti Társaság költségén a régi helyétől alig távolabb épült újjá.1846. október 17-én állapodott meg a vasút és a Magyar Kamara képviselői, hogy a vasúttársaság a kikötő felső részén a Kincstár számára megfelelő rakodóteret biztosít. Az Ó-Szolnok vasútállomás épülete Wilhelm Paul Sprenger (1798-1854) építészmérnök tervei alapján készült. A kivitelezője a fővárosi Ziterbarth Mátyás volt (1803-1867). A klasszicista stílusú egyemeletes épület kontyolt nyeregtetetű, melynek középtengelyében huszártorony magasodik. A téglalap alakú épület kéttraktusos elrendezésű volt. A belső beosztást az idők folyamán többszr átalakították. A földszinten kapott helyet a pénztár, a poggyászfeladó, a csomagmegőrzés, az emeletn epdig az alkalmazottak irodái helyezkedtek el. Az Indóház épületegyütteséhez tartozott a fából készült vonatfogadó csarnok, háromkút és két tolópad, valamint a ma is látható faraktár és a vízház, amely 1850 és 1870 között épült romantikus stílusban.
Railway Station, Szolnok, Hungary
Title(s), language | |
---|---|
language | hungarian |
Subject, content, audience | |
subject | Indóház |
audience | general |
Creators, contributors | |
creator | Kósa Károly |
publisher | Verseghy Ferenc Könyvtár |
Time and places | |
spatial reference | Szolnok |
temporal reference | 1847 |
Attributes | |
medium | nitrocellulose |
extent | 24x36 mm |
colour image | polychrome |
format | jpeg |
Legal information | |
rightsholder | Verseghy Ferenc Könyvtár |
access rights | rights reserved - free access |