Budapest Erzsébet híd
Az eredeti Erzsébet lánchíd a magyar hídépítő mérnökök és a hazai ipar egyedülálló teljesítménye volt. Átadását követően csaknem negyed századig rendszerében világrekorder, hetven éven át Duna-rekorder, és az egyetlen olyan híd, amely a folyót 290 m-es középnyílásával mederpillér nélkül ívelte át. A kiviteli terveket a Kereskedelemügyi Minisztérium hídosztálya készítette Czekelius Aurél irányításával, a Kherndl Antal műegyetemi tanár által kidolgozott statikai számítási rendszer szerint. A láncokat, a sarukat, a lehorgonyzásokat Gállik István, a merevítőtartót és a pályaszerkezetet Beke József mérnökök tervezték. A híd esztétikai megjelenése Nagy Virgil építész munkáját dicséri. A hidat 1903. október 10-én adták át a forgalomnak. A híd a második világháború áldozatává vált: 1945 januárjában a visszavonuló német csapatok felrobbantották. A helyette épült, 10 méterrel szélesebb kábelhidat 1964-ben adták át Sávoly Pál (Budapest, 1893. január 30. – Budapest, 1968. december 20.) Kossuth-díjas (1955) mérnök, statikus, UVATERV szakági főmérnök, Állami Díjas (1965) tervei alapján.
Title(s), language | |
---|---|
language | hungarian |
Subject, content, audience | |
subject | MKVM |
subject | közlekedés |
subject | híd |
subject | hídépítés |
subject | villamos |
Creators, contributors | |
publisher | Rotophot r.t. |
Time and places | |
place of publishing | Budapest VI. Liszt Ferenc tér 5. |
spatial reference | Budapest Erzsébet-híd |
location of physical object | Budapest |
temporal reference | 1930-as évek |
Attributes | |
medium | paper |
extent | 9 x 14 cm |
colour image | black and white |
format | jpeg |
Legal information | |
rightsholder | MKVM |
access rights | research permit needed |
Source and data identifiers | |
source | MKVM |
registration number | VF_28514 |
registration number | VIP_27_a_E_H-N_Szálláshelyek |