Budapest Erzsébet híd

image
qualifiedcontent

Az eredeti Erzsébet lánchíd a magyar hídépítő mérnökök és a hazai ipar egyedülálló teljesítménye volt. Átadását követően csaknem negyed századig rendszerében világrekorder, hetven éven át Duna-rekorder, és az egyetlen olyan híd, amely a folyót 290 m-es középnyílásával mederpillér nélkül ívelte át. A kiviteli terveket a Kereskedelemügyi Minisztérium hídosztálya készítette Czekelius Aurél irányításával, a Kherndl Antal műegyetemi tanár által kidolgozott statikai számítási rendszer szerint. A láncokat, a sarukat, a lehorgonyzásokat Gállik István, a merevítőtartót és a pályaszerkezetet Beke József mérnökök tervezték. A híd esztétikai megjelenése Nagy Virgil építész munkáját dicséri. A hidat 1903. október 10-én adták át a forgalomnak. A híd a második világháború áldozatává vált: 1945 januárjában a visszavonuló német csapatok felrobbantották. A helyette épült, 10 méterrel szélesebb kábelhidat 1964-ben adták át Sávoly Pál (Budapest, 1893. január 30. – Budapest, 1968. december 20.) Kossuth-díjas (1955) mérnök, statikus, UVATERV szakági főmérnök, Állami Díjas (1965) tervei alapján.

Title(s), language
language hungarian
Subject, content, audience
subject MKVM
subject közlekedés
subject híd
subject hídépítés
subject villamos
Creators, contributors
publisher Rotophot r.t.
Time and places
place of publishing Budapest VI. Liszt Ferenc tér 5.
spatial reference Budapest Erzsébet-híd
location of physical object Budapest
temporal reference 1930-as évek
Attributes
medium paper
extent 9 x 14 cm
colour image black and white
format jpeg
Legal information
rightsholder MKVM
access rights research permit needed
Source and data identifiers
source MKVM
registration number VF_28514
registration number VIP_27_a_E_H-N_Szálláshelyek