Óbudai Hajógyári Vendéglő
Az 1829-ben alapított Első Duna-gőzhajózási Társaság – DGT (németül: Erste Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft – DDSG) – együttes rövidítéssel: DGT/DDSG 1835-ben hajógyárat alapított Óbudán. A gyár berendezéseinek telepítését Rober John Fowles angol hajóépítő vezette. Az első itt épített hajót, a 400 személyes befogadóképességű Árpád oldalkerekes gőzhajót 1836-ban bocsátották vízre, 1838-tól a személyhajók mellett uszályokat és vontatókat is gyártottak, 1839-ben itt készült a kontinentális Európa első fém (acél) testű hajója, a Sophie. Budapest egyik legrégibb nagyüzeme volt az Óbudai Hajógyár. Gróf Széchenyi István kezdeményezésére jött létre 1835-ben, amikor az Első Duna-gőzhajózási Társaság (DGT/DDSG) az Óbudai-szigetet megszerezte. 1844. augusztus 10-én a Széchenyi nevét viselő gőzhajó avatásán itt hangzott fel először nemzeti imádságunk, a Magyar Himnusz nyilvános közünnepen. Az 1890-es évek elejére a DGT/DDSG monopol helyzete véget ért, sorra alakultak a kisebb-nagyobb hajózási vállalatok, így az 1894-ben, Újpesten alapított Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt. már komoly versenytársa volt a DGT/DDSG-nek. Az osztrák hajók inkább Óbudán, míg a magyar hajók főként Újpesten épültek. 1914-ben vontatóhajókat, 1917-ben 4 tengeralattjárót készítettek a gyárban. 1938-ban, Ausztria bekebelezése (az Anschluss) után a gyár német tulajdonba került. A háború végén a gyár hadizsákmányként 1953-ig szovjet tulajdonba került, majd a háborús jóvátételi szállításokat fokozatosan felváltották a kereskedelmi szerződések. Sorozatban gyártották a vontató-, személy-, tolóhajókat, néhány jégtörőt is. Közülük jó néhány még ma is közlekedik Magyarországon és külföldön. 1962-től az Óbudai Hajógyár öt másik gyárral a Magyar Hajó- és Darugyár (MHD), majd 1985-től a Ganz-Danubius Hajó- és Darugyár üzemegysége lett. Az itt dolgozók legendásak voltak a nagyon magas szintű szakmai tekintélyükről. Generációk adták tovább egymásnak a szakmai tudást. 1988-ban megalakult a GD Óbudai Hajóépítő Rt., de az üzleti terveket nem sikerült valóra váltani, így 1992 és 1999 között megtörtént a cég végelszámolása. 2000-ben – 165 éves léte után – törölték a cégjegyzékből.
Title(s), language | |
---|---|
language | hungarian |
Subject, content, audience | |
subject | MKVM |
subject | vendéglátás-történet |
subject | vendéglátóipar |
subject | hajógyár |
subject | hajó |
Time and places | |
spatial reference | 1930-as évek |
location of physical object | Budapest |
temporal reference | Budapest Óbuda Hajógyár |
Attributes | |
medium | paper |
extent | 9 x 13 cm |
colour image | black and white |
format | jpeg |
Legal information | |
rightsholder | MKVM |
access rights | research permit needed |
Source and data identifiers | |
source | MKVM |
registration number | VF_31902 |
registration number | VIP_28_a_E_O-ZS |