Mennyit ér egy tudományos fokozat különös tekintettel a tudományos eredményesség és előmenetel nemi különbségeire

text

Tanulmányunkban egy kvantitatív kutatás másodelemzésére vállalkoztunk az NKFI (K116099) kutatás keretében. Az eredeti kutatás a nők esélyegyenlőségét vizsgálta a tudományos szférában. A vizsgálat 2007–2009 között zajlott, a mintavétel alapja az MTA köztestületi tagok névsora volt. A jelen kutatás célja a tudományos fokozattal rendelkező nők és férfiak összevetése tudományos és munkaerőpiaci eredményességük egyes mutatói szerint. Az elméleti részben az oktatásban és a tudományos életben levő horizontális és vertikális szegregációval foglalkozunk, ami hipotézisünk szerint hatással lehet a nők karrierjére, emellett kitérünk a családi, magánéleti hatásokra is. Eredményeink és a korábbi vizsgálatok szerint is a tudományos fokozattal rendelkező nők hátrányos helyzetben vannak, kevésbé sikeres a magánéletük, mint a fokozattal rendelkező férfiaknak, és jobb társadalmi háttér kell az érvényesülésükhöz. Regressziós eredményeink azt mutatják, hogy a férfiak és nők tudományos eredményessége hasonlóan alakul, figyelembe véve a társadalmi és családi háttér nemi különbségeit is. Ennek ellenére további eredményeink szerint a férfiak nagyobb mértékben elégedettek foglalkozásukkal, valamint karrierjük – ellentétben a női kollégákéval – nem lassul, és vezető pozíciót is nagyobb eséllyel érnek el.

scientific degree, gender differences, horizontal and vertikal segregation

Title(s), language
language hungarian
Subject, content, audience
subject tudományos fokozatok
subject genderkülönbségek
subject horizontális és vertikális szegregáció
subject tudományos és munkaerőpiaci eredményesség
Creators, contributors
creator Fényes Hajnalka
publisher Szocilógiai Szemle
Time and places
place of publishing Budapest
date 2018-06-28
created 2016-09-28
issued 2018-11-20
Legal information
rightsholder Fényes Hajnalka
access rights rights reserved - free access