Szenteltvíztartó

"Korunk tárgya"

image
qualifiedcontent

Szenteltvíztartó, rézkék alabástromüveg, Horváth Márton üvegművész alkotása. A címer egy 1849-es zászlóról való. Jegenyés János üvegművésztől származik a bronz présszerszám. A sümegi Püspöki Palota H.M.-életmű kiállításának egyik alkotása. "A XVII-XVIII. századból magángyűjteményekben (Borsos Béla: Régi magyar üvegművészet. Corvina Kiadó 1965) fennmaradtak szenteltvíztartók, illetve tréfás üvegek. A szenteltvíztartók készítésével ezt a szép hagyományt szeretném megőrizni (nagyon sok fogást én is így ellesve), inspiráló mintát szolgálni". (Horváth Márton) "Korunk tárgya" - a címadásról: Libenszky professzor, a nemrég elhunyt világhírű üvegművész meglátogatott a műhelyemben, és kezébe vette ezt a tárgyat és is. Elmagyaráztam,hogy 1956"hozadéka" nálunk a harangszó volt ,a rendszerváltás kezdeti szakaszában pedig úgy tűnt,hogy minden bajunkra orvosságként szenteltvizet kaptunk.(Ami legalább nem árt.)A magyarázat rendkívül tetszett a mesternek(lévén ő is "béketáborbeli"),és kért egy példánít,mondván,hogy kiteszi a műterme falára,mint "korunk tárgyát". ( H.M.:Láz-ul-ások 133,.p.) Horváth Márton (Csabrendek, 1941. április 27. – 2013. március 8.) Munkácsy Mihály-díjas üvegtervező iparművész. A Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia rendes tagja (1993).Felsőfokú tanulmányokat 1968-1973 közt a Magyar Iparművészeti Főiskolán folytatott a szilikátipari tanszék üveg szakán, ahol Pogány Frigyes, Jánossy György, Szabó Lajos, Gibela József, Z. Gács György voltak a mesterei. 1976-tól a Magyar Iparművészeti Főiskolán tanított tervezéselméletet, üvegfúvást egyetemi docensi, 1993-tól egyetemi tanári beosztásban. A MOME Doktori Iskola témavezetője. "Horváth Márton üvegei nagyon egyszerűen is jellemezhetőek.Szeretetre méltóak és szépek,a szó klasszikus értelmében.Örömtárgyak,amelyeket leginkább ajándékozunk,vagy ajándékba kapunk.Olyan tárgyak,amelyekhez ragaszkodunk,mert érezzük,hogy kincshez jutottunk a maguk jelen- és jövőbeli misztikumával.Könnyed eleganciájuk mellett azonban szimbolikus gondolati tartalmuk,esztétikai kérdésfeltevéseik az anyagot,a formát,a színt,a fényt,a struktúrát olyan helyzetbe hozzák,amely elbeszélő tanulságokat hordozó költeményekké alkítja tárgyait...Szavakban elmondhatatlan vizuális ellentétpárok egymást gerjesztő sűrítménye minden tárgy.A felületi struktúrákban a vad viharok zöldesszürkébe oldódó mélykékjeit keveri a remény hajnalbíborával.Olvadó hópárnák szélein villantja meg a víz ,a jég szivárványt rejtő könnycseppjeit..Kagylók halnak meg,hogy láthassuk a gyöngyházfényüket,szentjánosbogarak építenek fényfészkeket lila akácon,és adják lelküket egy szóra,az üvegnek." (Hefter László,üvegművész,2002.Horváth Márton Láz-ul-ások kiállítására,előszó helyett ).

Holy water font made out of blue alabaster glass, created by glass artist Márton Horváth. Part of the Márton Horváth's oeuvre collection of the Episcopal Palace in Sümeg.

Title(s), language
language hungarian
language english
Subject, content, audience
subject művelődéstörténet XX. sz.
subject iparművészet
subject üvegfúvás
subject üvegtervezés
subject Horváth Márton üvegművész
subject Munkácsy Mihály-díjasok
subject Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagjai
subject Sümegi Püspöki Palota különgyűjteménye
subject helytörténet XX. sz.
audience general
Creators, contributors
creator Horváth Márton
Time and places
spatial reference Pécs
spatial reference Sümeg
location of physical object Sümeg
temporal reference 1989
Attributes
medium glass
extent M: 20 cm
colour image polychrome
format jpeg
Legal information
rightsholder Kisfaludy Sándor Emlékház
access rights rights reserved - paid access
Source and data identifiers
source Kisfaludy Sándor Emlékház