Kalazanci Szent József imádkozik

image
qualifiedcontent

Jelzése: „Petrus Miotte Burgundus Sculp.”– A keretdíszen belül körirat: „Venerabilis Servvs Dei P. Ioseph A Matre Dei olim cognominatvs Calasanctivs Hispanvs Cler. Reg. Pavp. Matris Dei Scholar. Piar. Fvndator Pie Mortvvs Romae apvd S. Pantaleonem aetat. An. LXXXXII. viii. kal. sept. an. Dni. MDCXLVIII.” – A kép alján két sornyi töredék: „[---] mo ac[---]vir[---] MA[---] Tit. S. Patri ad Vincula s. r. e. Presbyten Cardinali Ginetto [---] D. N. Papae Vicario.” – Fölirat a képkereten: „Imago B. Iosephi Calasanctii A.M.D. fundatoris Scholarum Piarum in hac domo Podolinensi miraculo illustrata, nam incendio totam civitatem et collegium hoc devastante ipsa in primo aditu supra fores pendens inter flammas illaesa permansit A. D. 1684 die 10 8bris similiter permansit illaesa in eodem incendio altera imago, quae nunc est in ecclesia in suo altari eiusdem B. Patris.”. Eredete: Podolin, piarista rendház (1922-ig). A szent rendalapító ráncokkal barázdált, sokat tapasztalt, némileg meggyötört, de türelmes bölcsességet, határozott reményt, nyitottságot sugárzó arca teljesen portrészerűen, plasztikusan, minden elnagyoltság nélkül van megformázva. A metszet kompozíciója, Kalazancius testtartása, ruházata és hasonló ikonográfiai elemek szerepeltetése egyértelműen Barbarino festményével (PICANYOL 1933) mutat rokonságot, amelyet Caputi atya utólagos vázlatából ismerhetünk. Ez az ábrázolás a „Kalazanci Szt. József a Madonna dei Monti előtt” képtípusok őse. A metszet felső csúcsán a piarista címer, alul Marzio Ginetti bíborosnak, a rend protektorának (1644–1671) címere látható, aki a pápa római vikáriusaként 1650-ben megindította Kalazanci Szent József kanonizációs eljárását. Neki szól az alul töredékesen olvasható dedikáció is. Az ebben említett S. Pietro in Vincoli templom 1646 és 1652 között Ginetti bíboros tituláris temploma, amely segíti a metszet korai datálását. A Magyarországra eljutott Kalazancius-ábrázolások legkorábbi fönnmaradt példánya. A podolini rendházban volt kifüggesztve, ahol rendházat pusztító 1684. okt. 10-i tűzvész után is épségben megmaradt, csupán megbarnult a tűztől és füsttől. Ezt követően készült aranyozott felirattal ellátott fekete kerete, amely megörökítette a csodás eseményt. A papír szélének égési nyomait a metszet körüli felületeken fehér festékkel eltüntették. Podolinból Szepesi Bódog, az utolsó piarista házfőnök vitte magával 1922-ben Sátoraljaújhelyre, ahonnét hamarosan Budapestre került (vö. A podolini társháztól átadott tárgyakról leltára, Szepesi Bódog mint átadó és Vidákovich Dániel sátoraljaújhelyi hf. mint átvevő aláításával, 1922. nov. 21: PMKL, MTÚL, Tart. lev., 1922/Podolin/1341).

Copperplate engraving depicting Saint Joseph Calasanz during praying. There is a second oval frame inside the outer frame of the picture. The earliest Calasanz picture that remained in Hungary. It survived a fire in Podolin, after which the gilded black frame was made. Bódog Szepesi took the picture with him from Podolin to Sátoraljaújhely in 1922.

Title(s), language
language latin
language hungarian
language english
Subject, content, audience
subject metszet
subject rézmetszet
subject piarista
audience general
Creators, contributors
creator Petrus Miotte
Time and places
spatial reference Róma
spatial reference Roma
location of physical object Budapest
temporal reference 1650/1652
Attributes
medium paper
extent 65,5 x 50,5 cm
format jpeg
Legal information
rightsholder Piarista Rend Magyar Tartománya
access rights research permit needed
Source and data identifiers
source Piarista Múzeum
registration number 2015.2.1.P