Szolnoki Járműjavító férfikara

Buday Péter hagyatéka

image

A Szolnoki Járműjavító férfikarának szereplése Szolnokon, a Máv Művelődési Központban, 1977-ben. A MÁV Férfikórus Szolnok legkorábbi jogelődje, a Fáklyatársulat 1875-ben alakult meg a szolnoki vasúti járműjavító műhelyben Wágner Gusztáv főmérnök kezdeményezésére. A társulat énekesei a belépési díjakból fáklyákat vásároltak és elhunyt munkatársaik, családtagjaik temetésein énekeltek. A Fáklyatársulat hamar kinőtte saját kereteit, és 1878. december 31-én megkezdte működését egy 31 tagú dalárda, Medgyessy Géza tanító vezetésével. Sűrűn rendeztek dalesteket, táncmulatságokat és népszerűségük egyre növekedett. 1892. október 12-én felvették a „Szolnoki Vasúti Dalkör” nevet. 1896. április 19-én megalakult a Millennium Önképző- Dal és Zeneegylet, melyben dalárda, önképzőkör, zenekar és olvasószoba működött. 1897-ben beléptek az Országos Dalárda Egyesületbe, amely által felsorakoztak az ország többi nyilvántartott és elismert kórusa közé. 1879-ben szentelték fel az egyesület zászlaját, amelyet a kórus működésének 135. évfordulója alkalmából, 2010-ben a kórus a szolnoki Damjanich János Múzeumnak adományozott. Az Első Világháború és a '19-es eseményeket követő megszállás nagy törést hoztak az egylet életében: a munka szünetelt, a könyvtárat feldúlták, a hangszereket összetörték. 1921-ben megkezdődött a helyreállítás, de csak 1925-ben léphetett fel a dalárda nyilvánosan. Az 1932. augusztus 20-i békéscsabai Országos Dalostalálkozóról az első díjat hozták el. 1940-ben a győri Országos Dalostalálkozón „nehéz műdal” csoportban aranyérmet nyertek. A Második Világháború alatt az egylet működése ismét szünetelt. 1945 után Szolnoki Vasúti Járműjavító Férfikórusa néven újraszerveződtek a tagok és Kóbor Antal karnagy vezetésével az hazai kórusok közül elsőként félórás műsort adtak a Magyar Rádióban. 1951-ben Buday Péter vette át a kórus vezetését, és rövid ideig – négy évig – vegyeskarként működtette az együttest. A női tagok száma azonban egyre csökkent, így visszaalakultak férfikarrá. Nevezetesek az úgynevezett „tolópad-hangversenyek”, melyeket munkatársaiknak alkalmanként adtak a kórustagok a járműjavító üzemcsarnokában, több helyszínen. 1964. május 23-24-én Szolnokon rendezték meg az I. Országos Minősítő Hangversenyt, ahol a kórus bronzkoszorús fokozatot ért el. 1970-ben jött az ezüstkoszorús minősítés, majd a Magyar Rádió Kóruspódium című műsorának nívódíja. Ebben az időszakban már gyakran szerepelt a kórus belföldi kórustalálkozókon, hangversenyeken és 1977-ben Buday Péter vezetésével elnyerték az „aranykoszorú diplomával” minősítést. Ezzel a kórus hivatalosan is az ország legjobb amatőr kórusai közé emelkedett. (Forrás: https://www.mavferfikorus.com/) Buday Péter magángyűjteménye

Title(s), language
language hungarian
Subject, content, audience
subject Szolnoki Járműjavító Férfikara, Hangversenyek, Buday Péter
audience general
Time and places
spatial reference Szolnok
temporal reference 1977
Attributes
medium photo paper
extent 100x160 mm
colour image polychrome
format jpeg
Legal information
rightsholder Verseghy Ferenc Könyvtár
access rights rights reserved - free access
Source and data identifiers
identifier budai551