Liebig reklámkártya - Ivóedények - Hollandia

image

Reklámképecske, színes, kétoldalas nyomat. Liebig's Fleisch Extract felirattal. Adatok a leltárkönyv alapján. * A tárgy a Liebig társaság húskivonat-termékének árudobozokban elhelyezett reklámképe, ún. liebig-képecske. A kép a gyártó húskivonat-termékét reklámozza, és holland ivóedényeket mutat be. Előoldalon a jobb alsó sarokban a reklámozott csomagolt húskivonat-termék képe látható, a kép alján "Trinkgefässe in Holland. (Gläser, Flaschen, Kannen u. Tassen) Plauderstündchen." (ford.: Ivóedények Hollandiában - poharak, palackok, kancsók és csészék - traccsparti) felirat olvasható, jobbra éttermi társaság, asztalok mellett beszélgető férfiak és nők, a bal oldalon különböző edények, korsók, csészék láthatók. A hátoldalon leírást találunk német nyelven. A termékkel kapcsolatos ismertető (fordítás): "LIEBIG HÚSKIVONAT, Fray-Bentosban (Dél-Amerika) és a Zweig létesítményekben gyártva", "Csak akkor valódi, ha minden edényen kék betűkkel, keresztben a címkén a "J, v. LIEBIG" felirat olvasható!", "Az a nő, aki megértéssel és megfontoltan főz a konyhában, magas küldetést teljesít. Hiszen a szakácsművészet racionális gyakorlása minden bizonnyal kulturális jellemzőnek tekinthető. Ebben a tekintetben a Liebig-féle húskivonat fogyasztása is mérceként szolgálhat. Az a tény, hogy éppen a legcivilizáltabb országokban fogyasztják a legtöbb húskivonatot, elég egyszerűen magyarázható: használata időt és helyet, fáradságot és pénzt takarít meg; fokozza az ételek ízét és emészthetőségét." Alatta a holland ivóedények rövid leírása, szintén német nyelven olvasható: "Ivóedények. Hollandia. A holland kereskedőkhöz feleségük csatlakozik egy hangulatos beszélgetésre. Miközben az utóbbiak az illatos teát ízlelgetik, az előbbiek házi készítésű likőrt vagy tüzes déli bort kortyolgatnak. A holland kézművesség tökéletesen tudta utánozni a kínai kék porcelánt, valamint a japán porcelánt; gyűjtők és múzeumok óriási árat fizettek már sok régi holland teáskészletért. A holland durva humor a Vexir vagy Tantalus kupákon mutatkozott meg; vizet öntöttek arra az ivóra, aki nem ismerte a sajátosságaikat." * Justus von Liebig (1803-1873) német vegyész, az agrokémia megalapítója, a műtrágyázás és az erőleves húskivonat feltalálója. Liebig 1847 óta foglalkozott hús-kivonat készítésével és terjesztésével, amely sokáig eltartható volt. Később, a Liebig Extract of Meat Company 1865. december 4-én alakult Londonban 150 000 font tőkével. A húskivonat-termékekhez mellékelt reklám-képeket sorozatokban készítették, a cél az ismeretterjesztés mellett a termék reklámozása volt, gondolva az azokat gyűjtőkre is, például gyermekekre. A művészies kivitelű kártyák jeleneteket, nevezetességeket ábrázolnak, a hátlapjukon pedig a Liebig-féle húskivonatra vonatkozó magyarázatok és utasítások (időnként receptek) olvashatók. F: S. Nagy Anikó Dr. : A magyar kereskedelmi reklám története - Ipari Szemle, 1995 / 4. szám 56.o.; Ország-Világ, 1904-03-06 / 10. szám 196.o.; 168 óra 2001-01-04 / 1. szám 51.o.; Davis, Lance E.; Huttenback, Robert A.; Davis, Susan Gray (2009). Mammon and the pursuit of empire : the political economy of British imperialism, 1860-1912. ISBN 9780521118385 94.o.; Gyógyászat, 1865-03-04 / 10. szám 210.o.; A Pesti Hírlap Lexikona A-Z (Budapest, 1937) 642.o.

Title(s), language
language german
Subject, content, audience
subject ismeretterjesztés
subject húskivonat
subject élelmiszeripar
subject reklám
subject kereskedelem-történet
Creators, contributors
publisher Liebig Company
Time and places
place of publishing Antwerpen
spatial reference Anglia
spatial reference London (Egyesült Királyság)
location of physical object Budapest
temporal reference 19. század vége
temporal reference 20. század eleje
Attributes
medium paper
extent 7 x 11 cm
colour image polychrome
format jpeg
Legal information
rightsholder MKVM
access rights research permit needed
Source and data identifiers
source MKVM
registration number KD_AP_2009_1_25
registration number Kereskedelemtörténeti Dokumentációs Gyűjtemény / Gyűjtőkártyák