Liebig reklámkártya - Operajelenet - Trisztán

image

Reklámképecske, színes, kétoldalas nyomat. Liebig's Fleisch Extract felirattal. Adatok a leltárkönyv alapján. * A tárgy a Liebig társaság húskivonat-termékének árudobozokban elhelyezett reklámképe, ún. liebig-képecske. A kép a gyártó húskivonat-termékét reklámozza, és Richard Wagner, Trisztán és Izolda című operájának egyik jelenetét mutatja be. Előoldalon jobb alsó sarokban, a húskivonat-terméket láthatjuk, lent a húskivonat gyártója és az ismertetett opera megjelölése olvasható. Egy vár udvarán két férfi látható, az egyikük pihenéséből felkel, a háttérben álló másik a vár bástyájára mutat. A kártya felső részén, külön kis képen egy hajó fedélzetén, pamlagon fehér ruhás koronás nő látható, egy hozzá hajoló nővel és alattvalókkal, a jobb oldalon az opera szövegének részlete hangjegyekkel látható egy szalagon. A hátoldalon leírást találunk szintén német nyelven. A termékkel kapcsolatos ismertető (fordítás): "LIEBIG HÚSKIVONAT, Fray-Bentosban (Dél-Amerika) és a Zweig létesítményekben gyártva", "A legvizesebb levesek és a legunalmasabb zöldségek is ízletessé és emészthetővé válnak a valódi Liebig-féle húskivonat hozzáadásával. Minden jó konyhában nélkülözhetetlen. Óvakodjon az utánzatoktól.", "Az első világkiállítások legmagasabb kitüntetései 1867 óta, 1885 óta nem versenyez.", majd rövid ismertető olvasható az operáról német nyelven (lefordítva): "Trisztán. A középkori legenda már ismeri Trisztánt és Izoldát (Iseult), az ifjú szerelmeseket, akiknek egy varázsitallal összeláncolva keserves szenvedéseket kell elviselniük, hiszen Izolda az idősödő Marke király menyasszonya, akihez Trisztánnak kell elvinnie. A történetet, amelyet először francia költők (Beroul és Thomas) dolgoztak fel a 12. század közepe táján, majd Gottfried von Strassburg szövege tette feledhetetlenné, Wagner egyik legpompásabb operáját." Alul a termékről további érdekesség olvasható (lefordítva): "OXO húsleves a Compagnie Liebig cégtől. Tiszta, ízesített húsleves. Azonnal fogyasztható. Egy csésze forró vízhez 2 teáskanálnyi mennyiséggel kiváló húslevest készít." * Justus von Liebig (1803-1873) német vegyész, az agrokémia megalapítója, a műtrágyázás és az erőleves húskivonat feltalálója. Liebig 1847 óta foglalkozott hús-kivonat készítésével és terjesztésével, amely sokáig eltartható volt. Később, a Liebig Extract of Meat Company 1865. december 4-én alakult Londonban 150 000 font tőkével. A húskivonat-termékekhez mellékelt reklám-képeket sorozatokban készítették, a cél az ismeretterjesztés mellett a termék reklámozása volt, gondolva az azokat gyűjtőkre is, például gyermekekre. A művészies kivitelű kártyák jeleneteket, nevezetességeket ábrázolnak, a hátlapjukon pedig a Liebig-féle húskivonatra vonatkozó magyarázatok és utasítások (időnként receptek) olvashatók. F: S. Nagy Anikó Dr. : A magyar kereskedelmi reklám története - Ipari Szemle, 1995 / 4. szám 56.o.; Ország-Világ, 1904-03-06 / 10. szám 196.o.; 168 óra 2001-01-04 / 1. szám 51.o.; Davis, Lance E.; Huttenback, Robert A.; Davis, Susan Gray (2009). Mammon and the pursuit of empire : the political economy of British imperialism, 1860-1912. ISBN 9780521118385 94.o.; Gyógyászat, 1865-03-04 / 10. szám 210.o.; A Pesti Hírlap Lexikona A-Z (Budapest, 1937) 642.o.

Title(s), language
language german
Subject, content, audience
subject ismeretterjesztés
subject húskivonat
subject élelmiszeripar
subject reklám
subject kereskedelem-történet
Creators, contributors
publisher Liebig Company
Time and places
place of publishing Antwerpen
spatial reference Anglia
spatial reference London (Egyesült Királyság)
location of physical object Budapest
temporal reference 19. század vége
temporal reference 20. század eleje
Attributes
medium paper
extent 11 x 7 cm
colour image polychrome
format jpeg
Legal information
rightsholder MKVM
access rights research permit needed
Source and data identifiers
source MKVM
registration number KD_AP_2009_1_109
registration number Kereskedelemtörténeti Dokumentációs Gyűjtemény / Gyűjtőkártyák