Idegen anyag. „Szürrealizmus” a valóság vonzásában

Válogatás az Antal–Lusztig-gyűjteményből

image

Magyarországon a szürrealizmust mindig is fenntartásokkal fogadták, a második világháború előtt és az „újjáépítés” időszakában is. Nem épülhetett be a két világháború között formálódó nemzeti művészetbe, és a szocialista realizmus sem fogadta tárt karokkal, sőt kifejezetten irtotta. Talán ezért is lett a realizmus kérdésköre a hazai szürrealista törekvések egyik legfontosabb viszonyítási pontja. A szürrealizmus legfontosabb magyar teoretikusa, Kállai Ernő – korának filozófiájával és természettudományával összhangban – a szürrealista és absztrakt törekvésekben a „természet rejtett arcát”, a valóság mélyebb rétegeit fedezte fel, és az 1940-es évektől kezdve ez a nézőpont határozta meg a szürrealizmus magyarországi recepcióját pro és kontra is.

Surrealism has always been handled with reservations, before World War II and also in the “reconstruction” period. It could not achieve to be a part of the national art scene gaining shape in the interbellum years, even socialist realism did not receive it cordially; what is more, it was explicitly destroyed in this era. Perhaps this is the reason why the problematics of realism became one of the most significant vantage points of Hungarian surrealist ambitions.

Title(s), language
language hungarian
language english
Subject, content, audience
subject kiállítás
Creators, contributors
creator MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ
contributor Hornyik Sándor
Time and places
spatial reference Maribor, Slovenia
location of physical object Maribor, Szlovénia
date 2012-02-16
temporal reference 2012.02.16.-2012.04.15.
Attributes
format jpeg
Legal information
rightsholder MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ
Source and data identifiers
source MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ