Felix Mendelssohn Bartholdy - Elias

text

A kórustételek (16) és a recitativók (12) magas száma egyaránt bizonyítja, hogy Mendelssohn előtt a Händel-oratóriumok példája állt modellként. A különleges összeállítású formák, mint a kórusrecitativo vagy a bevezetés, amely teljesen rendhagyó módon egy recitativóval előzi meg a nyitányt - arra mutatnak, hogy a barokk modellt a romantikus kor új formaelvei hatják át. Jellegzetesek a mű recitativói is. Ezek is csak a formakeretet kölcsönzik Händeltől és Bachtól. Lépten-nyomon operás elemek, színpadiasan drámai momentumok hatják át. Tulajdonképpen a klasszikus operák recitativo accompagnatóinak örökösei. A leginkább romantikus hangot, tehát dallamosságot, a lírikus ellágyulást, a hol puha, hol szenvedélyes színeket az áriák és ariosók képviselik. Ezek között is akad azonban olyan, amely méltó örököse, romantikus szellemben átfogalmazott párja Händel drámaian feszült áriáinak. Az Éliás szövegét a zeneszerző maga állította össze az ótestamentum különböző könyveiből. Tulajdonképpen romantikus gondolat az Éliásban levő szerepek aránya is. Lényegében egyetlen fontos szereplője van a műnek, maga Éliás, azaz Illés próféta. Az ő jelentőségéhez csakis a tömegek kórusa mérhető. A többi magánszereplő úgyszólván teljesen elenyésző feladatot kap. Az Éliás Mendelssohn egyik legutolsó alkotása, halála előtt egy évvel, 1846 nyarán fejezte be. Bemutatójára az angliai Birminghamben került sor, a szerző vezényletével. Mendelssohn élete egyik főművének tartotta oratóriumát, s így érthető, ha a bemutató után nagyon is büszke volt arra a sikerre, melyet művével aratott.

Title(s), language
language german
language english
Subject, content, audience
subject Kotta
subject Felix Mendelssohn Bartholdy
subject Elias
Creators, contributors
creator Kodály Filharmónia Debrecen
Time and places
created 1846-01-01
Attributes
format PDF
Legal information
rightsholder Kodály Filharmónia Debrecen