Perényi Rezső kékfestő mester, Kecel
Perényi Rezső kékfestő műhelye.
Kékfestő dinasztiából származott, a mesterség apáról fiúra szállt, idegen ritkán került a szakmába. A kékfestés egy textíliákon alkalmazott színmintázási technológia, amely nevét onnan kapta, hogy a minta eredeti formájában jellegzetesen kék alapon fehér színben jelenik meg. A kékfestés alapvetően az ún. gátlónyomás technológiáján alapul. Ez azt jelenti, hogy a szövetre a mintának megfelelően egy gátlószert nyomnak, amely az ezután felvitt színezéket elszigeteli a szövettől, az csak a gátlószerrel nem fedett részeket fogja be. A kékfestő kelme előállítása tehát két alapvető munkafázisból áll: -mintázás fedőanyaggal (gátlószerrel), -színezés indigócsávában. Színezékként növényi festékeket használtak. A kék szín előállítására az indigót használták, amit az Indiában honos Indigofera tinctoria nevű növényből nyertek.. A gátlószer – amit a magyar kékfestők papnak neveznek – összetétele általában minden üzem féltve őrzött gyártási titka volt. A nyomódúcot, amelyen a mintát kialakították, kiemelkedő részein bevonták a fedőanyaggal és a hagyományos módszer szerint kézzel nyomták rá a kelmére. A fedőanyag száradás után elzárta a mintázott felületet. A kék színhez használt festéket az indigó növény leveleiben és gyökereiben jelenlevő indoxil-glükozidból, az indikánból állították elő. A kékfestés eljárásában a szigetelő anyaggal kezelt kelmét festőkádba (a magyar kékfestők szóhasználata szerint küpába merítették, amely vasgáliccal és mésszel redukált indigót tartalmazott. A kelmén a levegőn történt szárítás közben fejlődött ki a kék szín azokon a helyeken, ahol a kelmét nem fedte a szigetelő bevonat. Minél többször ismételték meg az eljárást, annál mélyebb kék színt kaptak. Száradás után 1–3%-os kénsavas-sósavas fürdőben lemaratták a fedőanyagot, amely alól előtűnt az eredeti fehér minta kék alapon. A minták színének változatait – sárga, zöld, narancs, kék – a fedőanyagba kevert pácokkal és utólagos fürdőkkel érték el, ezek titkolt eljárások voltak.
Workroom of bluedye master Mr. Rezső Perényi in Kecel.
Title(s), language | |
---|---|
language | hungarian |
language | english |
Subject, content, audience | |
subject | Kékfestő Múzeum fotóanyaga |
subject | ipartörténet |
subject | múzeumtörténet |
subject | kékfestés |
Creators, contributors | |
creator | Tóth Sándorné |
Time and places | |
place of publishing | Kecel |
spatial reference | Kecel |
location of physical object | Pápa |
temporal reference | 1988. november 28. |
Attributes | |
medium | paper |
extent | 12x8,5 cm |
colour image | polychrome |
format | jpeg |
Legal information | |
rightsholder | Gróf Esterházy Károly Múzeum, Pápa |
access rights | research permit needed |
Source and data identifiers | |
source | Gróf Esterházy Károly Múzeum, Kékfestő Múzeum fotótár |
registration number | 3317. |
registration number | 3318. |
registration number | 3319. |
registration number | 3320. |
registration number | 3321. |
registration number | 3322. |
registration number | 3323. |