Tízezer nap
A kihagyásos, balladai hangvételű film a Széles család sorsán keresztül egy alföldi falu három évtizedét foglalja össze, Széles István és Bánó Fülöp sokat próbált barátságával a középpontban. A kubikus Széles és a cselédlány Juli gyermekének keresztapja Bánó volt. Széles megfogadta, hogy megfojtja gyermekét, ha az nem viszi többre, mint ő. Amikor Bánó megszervezte a kubikusok sztrájkját, Széles nem csatlakozott hozzájuk. Mindannyian szegénységben élték túl a világháborút. A földosztást a kommunista Bánó vezette a faluban, miként néhány évvel később a begyűjtést is. Barátja azonban ragaszkodott a földhöz, a tulajdonhoz. Bánó (ekkorra párttitkár) munkatáborba küldte Szélest, akiről felesége csak évek múltán hallott hírt, és látogathatta meg. A férfi kiszabadulása után az egykori barátság hűvös távolságtartássá alakult, de a forradalom alatt Széles adott menedéket Bánónak és családjának. A termelőszövetkezetek újjáalakítását már nemcsak Bánó, hanem Széles fia is pártolta. Széles belépett a szövetkezetbe, de elkeseredésében öngyilkos akart lenni. Felesége az utolsó pillanatban mentette meg az életét. Ä A történteket Széles fia summázza, személyében az új nemzedék próbál felülemelkedni a megosztottságon és a keserves múltbéli tapasztalatokon.
This balladistic film encompasses three decades of a Hungarian village in the plains through the fate of the Széles family. The frequently tried friendship of Széles István and Bánó Fülöp form the focus of the film. Bánó was the godfather of the worker Széles' and Juli's child. Széles vowed to strangle his child if his life will not be better than his. When Bánó organised a workers' strike, Széles refused to join them. They both survived the world war in great poverty. Land distribution was led by the communist Bánó in the village, as he led the compulsory delivery as well a few years later. Széles, however, insisted on keeping his land and his ownership. Bánó (a party secretary by now) sends Széles to a forced labour camp. His wife gets news about him only years later and can only then visit him. After his release, their former friendship transforms into a cool contact, yet during the revolution it is Széles who offers asylum to Bánó and his family. The re-organisation of the co-operative is supported by not only Bánó, but the son of Széles as well. Széles joins the co-operative, but he wants to commit suicide in his despair. His wife saves his life in the last minute. Ä His son summarises what had happened and in his figure a new generation tries to overcome bitter past experiences.
Title(s), language | |
---|---|
language | hungarian |
Subject, content, audience | |
subject | játékfilm |
subject | 35 mm-es film |
Creators, contributors | |
creator | rendező / director: Kósa Ferenc, forgatókönyvíró / writer (screenplay): Csoóri Sándor, forgatókönyvíró / writer (screenplay): Kósa Ferenc, forgatókönyvíró / writer (screenplay): Gyöngyössy Imre, operatőr / cinematographer: Sára Sándor |
publisher | MAFILM 4. Játékfilmstúdió |
contributor | zene / music: Szőllősy András, hangmérnök / sound director: Pintér György |
cast | (a rendőr felesége; policeman's wife) Káldi Nóra, (a rendőr; policeman) Haumann Péter, (cigány; Gypsy) Ferencz László, (Széles mama; Mummy Széles) Siménfalvy Ida |
Time and places | |
place of publishing | Budapest |
spatial reference | Magyarország |
location of physical object | Budapest |
date | 1967-01-01 |
temporal reference | 1967 |
Legal information | |
rightsholder | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
access rights | research permit needed |
Source and data identifiers | |
source | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |