A kamera mögött: Révhelyi Elemér
Révhelyi Elemér képeit nézegetve egy sokszínű unikális gyűjtemény körvonalai rajzolódnak ki. Saját fotói elsősorban Fellner Jakab által tervezett épületekhez és városokhoz kapcsolódnak. De gyűjteményében nemcsak a hazai barokk építészet elevenedik meg, hanem külföldi városok jól ismert turistalátványosságai is. Aktuális kiállításunkban, adatbázisunk "fényképészei" mutatkoznak be, elsőként Révhelyi Elemér, művészettörténész. Hagyatéka, végakaratának megfelelően a tatai Kuny Domokos Múzeumba került, akiknek ezúton is köszönjük, hogy gazdagították adatbázisunkat.
Egy művészettörténész születése
Révhelyi Elemér fővárosi kistisztviselők gyermekeként látta meg a napvilágot 1889. október 27-én. Elemi iskoláit Budapesten végezte, majd 1909-ben a Pápai Magyar Királyi Állami Tanítóképző Intézetben szerzett oklevelet. A művészet és a művészettörténeti ismeretek iránti vonzalma már ekkor megmutatkozott. Visszatérve Budapestre beiratkozott a Képzőművészeti Főiskola rajztanári szakára, ahol 1913-ban oklevelet is szerzett.
1927-ben a Pázmány Péter Tudományegyetem Bölcsészeti Karára járt, ahol 1932-ben művészettörténet, ókori régészet és ókori történelemből doktori oklevelet szerzett. A kései jelentkezés oka, életének kevésbé ismert és szomorú momentuma, hogy 1914-ben hadifogságba került, 6 évig raboskodott Oroszországban.
Hazatérte után rajztanári állást vállalt a Százados úti elemi iskolában, amelyet egyetemi tanulmányai alatt sem adott fel. 1951-ben a Műszaki Egyetem Építészettörténeti tanszékére kapott meghívást, innen vonult nyugdíjba 1965-ben.
A magyarországi barokk művészet kutatása, különös tekintettel az építőmesterek tevékenységére
Ha Révhelyi érdeklődését egyetlen mondatban kellene összefoglalni, akkor a fentebbi fejezetcím járna legközelebb hozzá. Révhelyi fényképészeti hagyatéki anyaga természetesen érdeklődési köréhez illő felvételeket tartalmaz. Tudománytörténeti jelentőségét pedig annak köszönheti, hogy a felvételek nem megrendelésre készültek, azok képes kiegészítői kutatásainak.
Felismerte, hogy az egyes építészeti objektumoknak, külső és belső korabeli állapotát megörökítő fényképfelvételeknek legalább olyan jelentőségük van, mint a levéltári dokumentumoknak.
Az sem meglepő, hogy a barokk építészet tanulmányozása közben érdeklődése Fellner Jakab építész felé fordult, aki főleg Esterházy grófok számára dolgozott. Első jelentős munkája a tatai római katolikus plébániatemplom volt, de az egri püspöki kastély, a veszprémi püspöki palota, valamint utolsó nagy alkotása, a pápai plébánia templom is az ő nevéhez fűződik. Révhelyi kandidátusi disszertációját is Fellnerről írta, Fellner Jakab működésének kezdeti évei címmel. Tatához, annak muzeális gyűjteményeihez kötődése miatt az Esterházy család, valamint a Fellnerrel kapcsolatos kutatási anyagát végrendeletileg a tatai Kuny Domokos Múzeumra hagyományozta.
Mindezen értékes fényképek mellett rendkívüli jelentőséggel bír hatalmas mennyiségű iratanyaga és fotógyűjteménye, amelyet képgalériánkban is megcsodálhat. Megelevenednek felvidéki katedrálisok, Párizs nevezetességei, gótikus templomkapuk és barokk szökőkutak.
TÉ
Felhasznált irodalom:
http://nas.pazirik.hu/balassa513/kuny/default.html
http://epa.oszk.hu/03000/03095/00014/pdf/EPA03095_art_limes_2015_4_2.pdf
https://library.hungaricana.hu/hu/view/MEGY_KOME_Komtudfuz_04_Revhelyi/?pg=7&layout=s