Kalazancius diákokkal a Szűzanya előtt

image
qualifiedcontent

Kalazancius Szűz Mária előtt diákokkal, rézmetszet. Johann Ernst Mansfeld (1739-1796) alkotása, Kalazancius szentté avatására. Jelzése: „J. E. Mansfeld fec[it] Viennae”. Felirata: „S. Iosephus Calasanctius a Matre Dei Scholarum Piarum Fundator Sanctorum fastis solemniter adscriptus a SSmo D[omi]no N[ost]ro Clemente XIII. P. M. die 16. Julij 1767.”. A római Sebastiano Conca (kat. 1.6), majd a bécsi Felix Ivo Leicher (kat. 1.9) az 1760-as években új képtípust terjesztettek el Kalazancius ikonográfiájában. Ezeken a képeken egy földi és egy mennyei szféra jelenik meg, alul a rendalapító egész alakos portréja látható diákok körében, míg a képmező felső részében Szűz Mária trónol a felhőkön a gyermek Jézussal. Johann Ernst Mansfeld (1739–1796) metszete is alapvetően ehhez a képtípushoz tartozik, ám önálló invencióval van dolgunk. A kép közepén a rendalapító féltérdre ereszkedő alakja látható, amint baljával átkarol egy papirost tartó gyermeket, jobb kezét pedig alázatosan mellére helyezi. Tőlük jobbra háromfős, könyveket bogarászó gyermekcsoport helyezkedik el. A metszet imádság közben ábrázolja a fodros gallérú ifjakat. A diákokkal szemben ülő puttó baljában a rendi szabályzatokat, a konstitúciókat és egy liliomot, a tisztaság, a szerzetesi tisztasági fogadalom jelképét tartja. Kalazancius átszellemülten a felhőkön megjelenő Madonnára szegezi tekintetét, a theatrum sacrumként ábrázolt mennyei látomás Conca római oltárképéhez hasonlóan itt is egy kápolnában, oltárarchitektúra előtt jelenik meg. A Szűzanya mellett a gyermek Jézus mosolyogva áldásra emeli jobb kezét. Körülöttük szárnyas angyalkák és puttófejek röpködnek. Mansfeld alkotása nyomán számos hasonló metszet készült. Ezt másolta a pozsonyi Weinmann János (MÉSZÁROS–KOLTAI, A 37), a prágai Johann és Mathäus Baltzer (a háttér és a mellékalakok elhagyásával; MÉSZÁROS–KOLTAI, A 34), és ez alapján készült a 19. század elején Dániel Benedek (Benedictus a Sanctissima Trinitae, 1734–1812; 2015.205.1.P.) piarista nagyobb méretű fogadalmi képe (MÉSZÁROS–KOLTAI, A 54) is. Mansfeld metszete szolgált előképül a veszprémi piarista rendház külső homlokzatának freskójához (MÉSZÁROS–KOLTAI, B 37) és 19. századi oltárképéhez (MÉSZÁROS–KOLTAI, B 65), a jezsuitáktól átvett trencséni templom Kalazancius festményéhez (MÉSZÁROS–KOLTAI, B 43), a pálosoktól átvett sátoraljaújhelyi piarista templom 1797-ben készült oltárképéhez (MÉSZÁROS–KOLTAI, A 46), illetve ahhoz a tatai festményhez is, amely az Esterházy gyerekek körében ábrázolta a szent rendalapítót (MÉSZÁROS–KOLTAI, B 38; lappang). Johann Ernst Mansfeld ugyanekkor két másik szentképet is készített Kalazanci Szent Józsefről. Az egyiken a szent keresztvetésre tanít egy kisdiákot, a másikon pedig a Konstitúciókat írja (MÉSZÁROS–KOLTAI, A 39; A 43).

Copperplate engraving of Saint Joseph Calasanz with his students, while the Virgin Mary is above them with the Child Jesus. This kind of images show an earthly and a heavenly sphere with the figure of the order founder surrounded with students, and the Virgin Mary on clouds holding the Child Jesus.

Title(s), language
language latin
language hungarian
language english
Subject, content, audience
subject metszet
subject rézmetszet
subject piarista
audience general
Creators, contributors
creator Johann Ernst Mansfeld
Time and places
spatial reference Bécs
spatial reference Wien
location of physical object Budapest
temporal reference 1767
Attributes
medium paper
extent 14,5 x 8,5 cm
format jpeg
Legal information
rightsholder Piarista Rend Magyar Tartománya
access rights research permit needed
Source and data identifiers
source Piarista Múzeum
registration number 2015.185.1.P